Pages

Saturday, June 18, 2011

Makna Kepercayaan

Assalamualaikum ,

Kepercayaan secara umumnya bermaksud akuan akan benarnya terhadap sesuatu perkara. Biasanya, seseorang yang menaruh kepercayaan ke atas sesuatu pekara itu akan disertai oleh perasaan 'pasti' atau kepastian terhadap pekara yang berkenaan.

Kepercayaan dalam konteks psikologi adalah bermaksud suatu keadaan jiwa yang berkaitan dengan sikap berkedudukan-memihak (propositional attitude). Manakala dalam konteks agama pula, kepercayaan adalah sebahagian daripada batu asas pembangunan moral. Dalam konteks ini, kepercayaan dikenali sebagai Akidah ataupun Iman.

Adapun kepercayaan itu dikatakan berkaitan dengan sikap berkedudukan-memihak, kerana ia sentiasanya melibatkan penekanan, penuntutan, dan jangkaan daripada seorang individu mengenai kebenaran sesuatu. Kebenaran yang dituntut itu mungkin sahih, dan mungkin palsu secara objektif, tetapi bagi individu yang berkenaan ia adalah sahih.


Sepatah dua kata daripada aku berkaitan dengan post kali ini - untuk mendapatkan kepercayaan tak semudah yang kita sangkakan , bagi aku kalau kita terlalu percayakan orang lain pun kadangkala memakan diri kita jugak . Disebabkan itu aku tak percaya 100% kat kawan walaupun aku baik dgn seseorang , al maklumlah hati manusia senang berubah ubah . Akhir kata , kawan yang kita anggap baik kadang kadang macam buah oren , luar cantik dalam masam , yang jahat macam durian , luar tajam dalam manis yang bermaksud orang luaran nya baik tidak semestinya dalaman dia baik , orang yang muka dia brutal tapi hati dia taman , lebih kurang macam tu lah :)

p/s : sorry takde gambar , aku tahu kalau tengok pada penulisannya amat membosankan , tapi kalau korang bace korang akan faham ape maksud yang tersirat ape yang aku cuba sampai kan

Sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...